domingo, 28 de octubre de 2012

Reflexió sobre el T.1 de Psicologia


Per reflexionar sobre la introducció feta al primer tema introductori a l´assignatura de psicologia de l´educació hauríem de tenir ben clar que és i a que ens referim quan parlem 
d´ella.
Entenem per psicologia de l´educació aquella la ciència que estudia el comportament de les persones en situacions educatives, els processos psicològics bàsics i els processos d’ensenyament d’aprenentatge en el camp educatiu.

Per tant si reflexionem sobre aquestes tres curtes frases, tindríem que adonar-nos en primer lloc que en el moment que estiguem dintre d´una aula el més important per a treballar amb els nostres nens és la paraula, motivació. Això farà que el procés d´aprenentatge es pugui dur a terme adequadament i fructuosament. Un altre aspecte fonamental es tenir en compte el moment evolutiu on es troba l’infant, ja que per poder estudiar la seva conducta  hem de saber ben bé en quin moment es troba del seu desenvolupament. Per tant, dir que nosaltres com a mestres tenim gran influència sobre els nens i en tot moment hem de tenir cura de tot allò que anem fent amb ells.

Dintre d´aquest tema m´he adonat que no és res nou tot això, sinó que des de 1842 ja hi ha hagut moltíssim d´autors que han anat treballant diferents teories, més relacionades pot ser amb l´escola tradicional algunes.

També existeixen les teories conductuals. El conductisme considera l'ambient extern com el principal factor de la conducta humana. Com a autor fonamental ens trobem a Watson. Les tècniques s'apliquen de manera individual tenint en compte el ritme i característiques de cadascun.
Altres de les rames de la psicologia de l´educació actuals són:
-El cognitivisme,  que estudia el procés d’aprenentatge del nen, és centren en el camp educatiu.
-Psicosocial.
-Ecològica , el seu representant és Brofenbrenner.  Aquesta teoria està basada en estudiar les coses de l'entorn que rodeja al nin i que  poden influir en la seva vida i desenvolupament.

Per concloure aquesta petita reflexió vull destacar primer de tot que la psicologia de 
l´educació avui dia és la base fonamental per a saber com són aquells processos
d´aprenentatge fets per els nens. Això fa que tinguem en compte les paraules necessitat i ritme i així fer de l´educació no un món on el professor només ensenya, sinó que un món on el nen aprèn poc a poc amb interacció amb el que el rodeja i amb igualtat d´oportunitats.

M´agradaria concloure amb una frase de Benjamin Franklin que defineix el procés educatiu: “Un camino de mil millas comienza con un paso”.

També penjo un vídeo sobre reflexions de psicologia i educació.



1 comentario: